Årsmöte 2023

Årsmötet för ESF 2023 inleddes med en föreläsningen av Giselle Emmoth, lokalhistoriker och guide, som berättade om sin barndoms möten med Erna Fernström och vad de då betydde för henne.

Giselle fortsatte med att skildra hur hon som vuxen så att säga återupptäckte och återanknöt till denna barndomens bekantskap. Det ledde senare till att hon började forska på nämnda Erna Fernström,  en spännande dam som levde och verkade i Eskilstuna. Hon var bland annat föreståndarinna för mödra- och spädbarnshemmet Födelsedagsgåvan i Snopptorp.

Efter föredraget följde vatten och bröd, då kaffemaskinerna på Seniorcentrum strejkade (det visade sig senare att en säkring hade gått). Mötesdeltagarna verkade dock ta det hela med ro och mumsade under glatt samspråk på de erbjudna smörgåsarna och krönte fikastunden med smaskiga chokladbollar, innan årsmötesförhandlingarna började.

Dessa leddes med van klubbföring av Kenneth Engwall och alla verkade glada vid hemtraskandet i den blåsigt kalla februarilördagen.